§ 1. Wstęp
1. Niniejsze ogólne warunki sprzedaży, zwane dalej OWS, określają zasady współpracy stron w zakresie sprzedaży wyrobów i usług oferowanych przez RBB-STAL dla KLIENTA.
2. Niniejsze ogólne warunki sprzedaży stanowią część każdej oferty, cennika i umowy współpracy, a podjęcie współpracy w zakresie dostaw stanowi równocześnie akceptację OWS.
3. Postanowienia zawarte w niniejszych OWS mogą być zmienione jedynie w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Zawarcie odrębnej umowy sprzedaży wyłącza stosowanie niniejszych OWS tylko w zakresie uregulowanym w niej w sposób odmienny.
4. Odmienne ustalenia pomiędzy stronami uzgodnione i potwierdzone na piśmie mają pierwszeństwo przed postanowieniami OWS.
5. Definicje:
RBB-STAL |
RBB-STAL Sp. z o.o. z siedzibą w Jarocinie, ul. Powstańców Wlkp. 1 B, 63-200 Jarocin, strona internetowa: www.rbb-stal.com.pl |
KLIENT |
oznacza każdą firmę bądź osobę prywatną, która dokonuje zakupów wyrobów lub usług od RBB-STAL |
OFERTA |
oznacza aktualną ofertę handlową RBB-STAL przesłaną wcześniej do KLIENTA |
TERMIN REALIZACJI |
oznacza w zależności od warunków dostawy, datę gotowości towaru do odbioru lub datę dostarczenia towaru do klienta |
ZAMÓWIENIE |
oznacza zamówienie dotyczące sprzedaży wyrobów lub usług złożone przez KLIENTA do RBB-STAL, za pośrednictwem poczty, faksu lub emailem na podstawie otrzymanej oferty. Zamówienie powinno zawierać:
a. dane rejestrowe KLIENTA – nazwę, adres, numer NIP lub odpowiednik,
b. określenie przedmiotu zamówienia oraz wskazanie oferty jeśli dotyczy,
c. ilość zamówionego wyrobu lub usługi,
d. pożądany termin, miejsce i warunki dostawy/odbioru towaru.
e. wszelkie wymagania i specyfikacje dotyczące wyrobu, które KLIENT uważa za istotne do spełnienia. |
POTWIERDZENIE ZAMÓWIENIA |
oznacza przyjęcie zamówienia do realizacji, w którym szczegółowo określane są: zamawiane wyroby/usługi, ilość, ceny oraz wartość zamówienia, waluta w której nastąpi rozliczenie należności, przewidywany termin realizacji, warunki płatności oraz warunki dostawy zgodnie z najnowszymi INCOTERMS, o ile nie ustalono inaczej. |
DOKUMENT KONTROLI |
oznacza atest 2.2 (Producent deklaruje zgodność wykonania z zamówieniem, jednocześnie przytacza wyniki badań z ogólnej kontroli wewnętrznej) lub Świadectwo odbioru 3.1 (Producent potwierdza zgodność wyrobu z zamówieniem i podaje wyniki badań z kontroli odbiorczej) |
LIST PRZEWOZOWY |
w transporcie krajowym rolę dokumentu pełni WZ (wydanie zewnętrzne), natomiast w transporcie międzynarodowym jest to dokument CMR. |
§ 2. Informacje o produkcie
1. Wszystkie informacje techniczne dotyczące gatunków stali, przeliczników, rozmiarów i jakości, wynikające z katalogów, prospektów i innych materiałów reklamowych są danymi orientacyjnymi i obowiązują tylko w takim zakresie, w jakim zostaną zaakceptowane przez obie strony.
2. KLIENT jest zobowiązany przedłożyć do RBB parametry techniczne zamawianego towaru, RBB-STAL zaś powinno, jeżeli to zawarte w umowie, przedstawić dokument kontroli (zgodnie z EN 10204). Za usługę wystawienia dokumentu kontroli (EN10204) RBB-STAL pobiera opłatę.
§ 3. Warunki Dostawy
1. RBB-STAL podejmuje się realizacji przesłanego pocztą, faksem lub emailem zamówienia zgodnie z warunkami określonym w potwierdzeniu zamówienia.
2. W razie zastrzeżeń do przedstawionych w potwierdzeniu zamówienia warunków, należy je zgłosić pisemnie lub emailem w ciągu 24 h od otrzymania potwierdzenia.
3. Brak zastrzeżeń uznaje się za przyjęcie warunków określonych w potwierdzeniu zamówienia i tym samym zawarcie umowy sprzedaży.
4. Uruchomienie produkcji zgodnie z tak potwierdzonym zamówieniem skutkuje obciążeniem KLIENTA kosztami produkcji w przypadku późniejszego odstąpienia od umowy.
5. Strony uzgadniają termin i miejsce dostawy lub odbioru towaru, pod warunkiem przekazania sprzedającemu informacji niezbędnych do realizacji zamówienia.
§ 4. Dostawy
1. Każda partia dostawy będzie udokumentowana dokumentem WZ ze specyfikacją dostawy oraz listem przewozowym, co stanowi podstawę ilościowego odbioru wyrobów oraz ewentualnych opakowań.
2. Odbiór ilościowy i jakościowy przeprowadzany będzie w siedzibie KLIENTA przez osobę uprawnioną przez KLIENTA.
3. W przypadku dostarczanych taśm, pierwszy oraz ostatni zwój są wyłączone z procesu oceny jakościowej i uznawane za elementy opakowania, nie podlegają formalnej weryfikacji, gdyż ich funkcją jest ochrona właściwego produktu podczas transportu i magazynowania.
4. Partię dostaw uważa się za przyjętą bez zastrzeżeń pod względem ilościowym oraz bez uszkodzeń po podpisaniu dokumentu WZ przez przedstawiciela KLIENTA. Na KLIENCIE spoczywa obowiązek wskazania osób uprawnionych do podpisywania listów przewozowych.
5. W razie wątpliwości uważa się, iż każda osoba podpisująca dokument WZ jest uważana za przedstawiciela KLIENTA.
6. Zgłoszenie braków ilościowych dostarczonych wyrobów w porównaniu z ilością ujętą w dokumencie WZ powinno nastąpić wyłącznie w chwili przekazania partii wyrobów, poprzez dokonanie stosownego wpisu na dokumencie WZ. W przypadku braków wynikających ze zniszczenia lub uszkodzenia wyrobów podczas transportu, konieczne jest sporządzenie protokołu klienta, podpisanego zarówno przez przedstawiciela KLIENTA, jak i przedstawiciela strony odpowiedzialnej za transport.
7. RBB-STAL odpowiada za dostawę w zakresie wskazanym przez ustalone w zamówieniu warunki Incoterms. Wszelkie obowiązki, ryzyka oraz koszty związane z dostawą są określone przez wybrane reguły Incoterms, które są integralną częścią umowy między stronami.
8. RBB-STAL nie odpowiada za opóźnienia w dostarczeniu towaru, jeżeli jest to spowodowane okolicznościami niezależnymi od RBB-STAL. (§ 8.3)
9. RBB-STAL może dostarczyć towar swoimi środkami transportu, lub za pośrednictwem przewoźnika lub spedytora.
10. Jeżeli KLIENT wydłuży ustalony termin realizacji lub w przypadku nie przyjęcia towaru, RBB-STAL ma prawo obciążyć KLIENTA kosztami transportu i kosztami magazynowania w wysokości 0,1% wartości sprzedaży za każdy dzień przechowywania.
11. Materiał jest dostarczany na oznakowanych paletach zwrotnych, chyba że ustalono inaczej. KLIENT zobowiązany jest do zwrotu oryginalnych, oznakowanych palet w stanie niepogorszonym, w wyznaczonym terminie.
W przypadku niedotrzymania terminu zwrotu, RBB-STAL zastrzega sobie prawo do wystawienia faktury obciążającej za niezwrócone palety. Wszelkie koszty związane z brakiem zwrotu palet będą ponoszone przez KLIENTA.
§ 5. Należności
1. RBB-STAL wystawi KLIENTOWI fakturę VAT w momencie wydania towaru z magazynu.
2. Faktury będą wystawiane zgodnie z potwierdzeniem zamówienia.
3. Domyślną formą faktur w RBB-STAL są faktury elektroniczne wystawiane zgodnie z odrębnym regulaminem.
4. W przypadku opóźnień w zapłacie wymagalnych faktur RBB-STAL ma prawo wstrzymać produkcję następnych partii dostaw do czasu uregulowania zaległości oraz skrócić termin płatności kolejnych faktur wedle uznania lub żądać przedpłaty w wysokości 100% wartości zamówienia przed przekazaniem do produkcji kolejnej partii wyrobów.
5. Opóźnienia w zapłacie mogą spowodować wydłużenie terminów dostaw kolejnych partii wyrobów w stosunku do ustalonego harmonogramu dostaw, jednak bez negatywnych konsekwencji z tego tytułu dla RBB-STAL.
6. Datą zapłaty jest data wpływu należności na rachunek bankowy RBB-STAL.
7. W przypadku niedotrzymania terminu płatności RBB-STAL ma prawo do naliczenia ustawowych odsetek.
§ 6. Reklamacje
1. Reklamacje dotyczące błędów fabrycznych (jakościowe wady ukryte), których stwierdzenie mimo dokładnego zbadania wyrobu przy przyjęciu, nie było możliwe, należy przedłożyć RBB-STAL pisemnie, niezwłocznie po ich stwierdzeniu, jednak nie później niż 3 miesiące od zrealizowania dostawy.
2. Wszelkie reklamacje jakościowe należy zgłaszać mailowo do Działu Jakości
(adres e-mailowy: rbbjakosc@rbb-stal.pl ) uwzględniając osobę obsługującą po stronie RBB-STAL podając:
a) dane KLIENTA – nazwę, numer NIP lub odpowiednik,
b) określenie przedmiotu reklamacji ze wskazaniem dostawy, której dotyczy- wskazanie numeru partii „G” (numer znajdujący się na etykiecie materiałowej oraz dokumencie dostawy WZ),
c) ilość reklamowaną,
d) postać reklamowanego materiału (materiał w stanie dostawy/ przeprocesowany),
e) przyczynę reklamacji czyli szczegółowy opis wady wraz z dokumentacją zdjęciową.
3. Rozpoczęcie rozpatrywania zasadności reklamacji powinno nastąpić w czasie do 7 dni roboczych od daty zgłoszenia, o ile oczekiwane brakujące informacje od Klienta lub wyjazd do Klienta nie przedłuża tego terminu.
4. Całkowite zamknięcie zgłoszenia reklamacyjnego powinno przebiegać bez zbędnej zwłoki.
5. Dla zgłoszeń niezgodności powstałych z winy producenta materiału (huty) czas przewidziany na zamknięcie reklamacji wynosi 90 dni kalendarzowych.
6. KLIENT ma obowiązek umożliwić RBB-STAL dokonanie oględzin reklamowanego wyrobu w tym pobranie próbek i dokonanie badań technicznych pod rygorem oddalenia zgłoszenia.
7. RBB-STAL może odebrać wadliwy wyrób, w terminie określonym w umowie, a jeżeli umowa nie określa tego terminu w terminie do 60 dni, licząc od zgłoszenia wady przez KLIENTA.
8. W przypadku rażącego nadużycia zgłaszania niezasadnych reklamacji RBB-STAL ma prawo żądać zwrotu poniesionych kosztów rozpatrzenia reklamacji.
§ 7. Klauzula Antykorupcyjna
Kupujący zobowiązuje się do przestrzegania wszystkich przepisów prawa oraz wytycznych dotyczących zapobiegania lub przeciwdziałania korupcji obowiązujących w Kodeksie Postępowania Grupy RBB.
§ 8. Klauzule Dodatkowe
1. W przypadku zmiany stosunków gospodarczych, handlowych, finansowych lub politycznych, których strony nie brały pod uwagę zawierając umowę, a powodujących znaczne zachwianie równowagi kontraktowej, każda ze stron zobowiązuje się do niezwłocznego podjęcia renegocjacji celem przywrócenia równowagi kontraktowej. W przypadku braku porozumienia stron co do przywrócenia równowagi kontraktowej w terminie 30 dni od daty zawiadomienia o wystąpieniu okoliczności uzasadniających renegocjacje umowy, w której zakres wchodzą niniejsze OWS, uważa się umowę za rozwiązaną w części jeszcze nie wykonanej z pierwszym dniem następującym po upływie 30 dniowego terminu przewidzianego na negocjacje.
2. Przepisy pkt. 1 niniejszego rozdziału należy stosować odpowiednio w przypadku wystąpienia siły wyższej. Przez siłę wyższą należy rozumieć każde nagłe, nieprzewidywalne zewnętrzne zdarzenie mające wpływ na realizację obowiązków stron, któremu strony nie mogły zapobiec.
3. Do przypadków określonych w pkt 1 należy w szczególności zaliczyć konflikty pracownicze, restrykcje celne, walutowe i energetyczne, powszechne niedobory towaru na rynku stali, nadzwyczajne decyzje władz oraz braki i opóźnienia realizacji zamówień przez dostawców sprzedającego, wynikające z któregokolwiek z opisanych wyżej powodów.
4. KLIENT nie może bez zgody RBB-STAL przekazywać wiedzy i informacji uzyskanych w wyniku kontaktów handlowych z RBB-STAL osobom trzecim w sprawach objętych tajemnicą handlową.
§ 9. Dane Osobowe
1. W RBB-STAL obowiązuje Polityka Bezpieczeństwa i Ochrony Danych Osobowych. O szczegółowym zakresie przetwarzania danych osobowych w celu wykonania i rozliczania umów oraz w zakresie marketingu informuje Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych, która dostępna jest na stronie internetowej spółki i stanowi integralną część niniejszych OWS.
§ 10. Postanowienia Końcowe
1. Wszelkie zmiany lub uzupełnienia niniejszych OWS wymagają do swej ważności formy pisemnej.
2. W sprawach nieuregulowanych w niniejszych Ogólnych Warunkach Sprzedaży znajdują zastosowanie aktualne pisemne uzgodnienia między stronami oraz właściwe przepisy prawa polskiego.
3. Spory mogące wyniknąć w związku ze współpracą stron w zakresie dostaw wyrobów od RBB-STAL będą rozstrzygane przez polski sąd właściwy miejscowo dla siedziby RBB-STAL.